loading...
مجله اینترنتی روان تنظیم (علمی-پژوهشی-کاربردی)
محمود دلیر عبدی نیا بازدید : 61 شنبه 18 فروردین 1403 نظرات (0)

  خواندن، مطالعه و یادگیری: روانشناسی مطالعه (قسمت دوم)

نمرات به همان اندازه که به "هوش" بستگی دارد، به تلاش خودتان هم بستگی دارد. با این حال، فراموش نکنید که دانش آموزان خوب کارآمدتر کار می کنند، نه فقط سخت تر. بسیاری از روش‌های مطالعه، مانند کپی کردن یادداشت‌های سخنرانی، مطالعه یادداشت‌های کلاس، اما نه کتاب درسی (یا کتاب درسی، اما نه یادداشت‌های کلاس)، پاسخ دادن به سؤالات مطالعه با کتاب باز، و «مطالعه گروهی» (که اغلب به یک مهمانی تبدیل می‌شود) ضعیف هستند. بهترین دانش آموزان بر کیفیت تأکید دارند: آنها کتاب ها و یادداشت های خود را عمیق مطالعه می کنند و به طور منظم در کلاس ها شرکت می کنند. این اشتباه است که نمرات ضعیف را به خاطر رویدادهایی که «فراتر از کنترل شما» هستند، مقصر بدانید. دانش آموزانی که انگیزه موفقیت دارند معمولا نمرات بهتری می گیرند. بیایید چند کار دیگر را در نظر بگیریم که می توانید برای بهبود عادات مطالعه خود انجام دهید.

مطالعه در یک مکان خاص

در حالت ایده‌آل، شما باید در یک منطقه آرام و روشن و بدون حواس‌پرتی مطالعه کنید. در صورت امکان، باید حداقل یک مکان را نیز داشته باشید که فقط در آن مطالعه کنید. هیچ کار دیگری در آن مکان انجام ندهید: مجلات، پخش‌کننده‌های صوتی، دوستان، تلفن‌های همراه، حیوانات خانگی، پوسترها، بازی‌های ویدیویی، پازل‌ها، غذا، اتومبیل‌های ورزشی، فیلم‌ها، پیانو، تلویزیون، کلیپ های خنده، و سایر مواردی که حواس‌تان را پرت می‌کنند دور نگه دارید. به این ترتیب، عادت به مطالعه به شدت با یک مکان خاص مرتبط می شود. سپس، به جای اینکه بخواهید خود را مجبور به مطالعه کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به منطقه مطالعه خود بروید. هنگامی که آنجا هستید، متوجه خواهید شد که شروع به کار نسبتاً آسان است.

از جلسات مطالعه فاصله دار استفاده کنید

منطقی است که قبل از امتحان به شدت مرور کنید. با این حال، اگر فقط در حال "انبوه خوانی" (یادگیری اطلاعات جدید در آخرین لحظه) هستید، ریسک بزرگی را انجام می دهید. تمرین فاصله دار بسیار کارآمدتر است. تمرین فاصله دار شامل تعداد زیادی جلسات مطالعه نسبتاً کوتاه است. جلسات مطالعه طولانی و بدون وقفه تمرین انبوه نامیده می شود. (اگر درس خواندن خود را «انباشته» کرده اید، احتمالاً آن را هم به هم ریخته اید.)

فشرده خوانی بار بزرگی بر روی حافظه می گذارد. معمولاً نباید در آخرین روز قبل از آزمون سعی کنید چیز جدیدی در مورد یک موضوع یاد بگیرید. بهتر است هر روز مقادیر کم را یاد بگیرید و مرتب مرور کنید.

یادیارهارا امتحان کنید

یادگیری باید از جایی شروع شود و حفظ کردن اغلب اولین قدم است. بسیاری از بهترین راه ها برای بهبود حافظه ارائه شده است. بیایید در اینجا فقط یک تکنیک را در نظر بگیریم. یادیارها کمک حافظه هستند. راه های زیادی برای ایجاد حافظه نویسی وجود دارد. بیشتر یادیارها اطلاعات جدید را به ایده ها یا تصاویری پیوند می دهند که به راحتی قابل یادآوری هستند. به عنوان مثال، اگر بخواهید به خاطر داشته باشید که کلمه انگلیسی golden به چه معنایی است، می توانید یک گلدان طلایی را روی میزتان تصور کنید. برای بهترین نتایج، تصاویر یادیارهای خود را اغراق آمیز یا عجیب و غریب، واضح و تعاملی کنید. یادیارها اطلاعات جدید را آشناتر و به یاد ماندنی تر می کنند.

خودتان را آزمون کنید

یک راه عالی برای بهبود نمرات این است که قبل از آزمون واقعی در کلاس، تست های تمرینی را انجام دهید. به عبارت دیگر، مطالعه باید شامل خودآزمایی باشد، که در آن سوالاتی را برای خود مطرح می کنید. می توانید از کارت های فلش، سؤالات چک آموزشی، آزمون های آنلاین، راهنمای مطالعه یا وسایل دیگر استفاده کنید. در حین مطالعه، سوالات زیادی بپرسید و مطمئن باشید که می توانید به آنها پاسخ دهید. مطالعه بدون خودآزمایی مانند تمرین برای یک بازی بسکتبال بدون پرتاب بسوی سبد است. برای خودآزمایی راحت‌تر، استاد شما ممکن است یک راهنمای مطالعه یا یک کتابچه جداگانه از آزمون‌های تمرینی در دسترس قرار دهد. برای بررسی تست ها می توانید از هر دو استفاده کنید. آزمون های تمرینی نیز در سایت های اینترنتی موجود است. با این حال، از آزمون های تمرینی به عنوان جایگزینی برای مطالعه کتاب درسی و یادداشت های سخنرانی خود استفاده نکنید. تلاش برای یادگیری از آزمون ها به تنهایی احتمالاً نمرات شما را پایین می آورد. بهتر است از آزمون‌ها استفاده کنید تا بدانید چه موضوعاتی را برای مطالعه بیشتر نیاز دارید.

پریادگیری کنید

بسیاری از دانش‌آموزان آمادگی لازم برای امتحانات را ندارند و بیشتر آنها میزان موفقیت خود را بیش از حد ارزیابی می‌کنند. راه حل هر دو مشکل یادگیری بیش از حد است که در آن فراتر از تسلط اولیه خود بر یک موضوع به مطالعه ادامه می دهید. به عبارت دیگر، پس از اینکه فکر می کنید برای آزمون آماده هستید، برنامه ریزی کنید تا مطالعه و مرور بیشتری انجام دهید. یکی از راه های پریادگیری این است که به همه آزمون ها به گونه ای برخورد کنید که گویی انشایی هستند. به این ترتیب، شما به طور کامل تر یاد خواهید گرفت، بنابراین شما واقعا "مطالب خود را می دانید."

یادگیری خودتنظیم - ستاره های آکادمیک

به موضوعی فکر کنید که بسیار به آن علاقه دارید، مانند موسیقی، ورزش، مد، ماشین، آشپزی، سیاست یا فیلم. موضوع هر چه که باشد، احتمالاً چیزهای زیادی در مورد آن یاد گرفته اید - بدون درد. چگونه می توانید کاری کنید که دانشگاه شما بیشتر شبیه به یادگیری داوطلبانه باشد؟ رویکردی به نام یادگیری خودتنظیم ممکن است شروع خوبی باشد. یادگیری خودتنظیم یک مطالعه عمدی بازتابی و فعال و خود هدایت شده است. در اینجا نحوه تبدیل مطالعه غیرفعال به یادگیری هدف گرا آورده شده است:

1  اهداف یادگیری خاص و عینی را تعیین کنید. سعی کنید هر جلسه آموزشی را با اهداف خاصی در ذهن شروع کنید. سعی می کنید بر چه دانش یا مهارت هایی مسلط شوید؟ امیدوارید چه کاری را انجام دهید؟

2  یک استراتژی یادگیری برنامه ریزی کنید. چگونه به اهداف خود دست خواهید یافت؟ برای یادگیری برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه داشته باشید. سپس آنها را عملی کند.

3  معلم خود باشید. یادگیرندگان مؤثر در سکوت خود را راهنمایی می کنند و از خود سؤال می پرسند. به عنوان مثال، همانطور که شما در حال یادگیری هستید، ممکن است از خود بپرسید: «ایده های مهم در اینجا چیست؟ چه چیزی را بیاد می آورم؟ چه چیزی را نمی فهمم؟ چه چیزی را باید بررسی کنم؟ بعد از این چکار کنم؟"

4  بر پیشرفت خود نظارت کنید. یادگیری خودتنظیم بستگی به خود نظارتی دارد. یادگیرندگان استثنایی سوابق پیشرفت خود را به سمت اهداف یادگیری نگه می دارند (صفحات خوانده شده، ساعات مطالعه، تکالیف تکمیل شده و غیره). آنها خود را امتحان می کنند، از راهنماهای مطالعه استفاده می کنند، مطمئن می شوند که از سیستم مطالعه پویا پیروی می کنند و راه های دیگری برای بررسی درک خود در حین یادگیری پیدا می کنند.

5  به خود پاداش دهید. وقتی به اهداف روزانه، هفتگی یا ماهانه خود می رسید، به نوعی به تلاش های خود پاداش دهید، مانند رفتن به فیلم یا دانلود آهنگ جدید. آگاه باشید که با تمجید از خود به یادگیری نیز پاداش می دهد. در درازمدت، موفقیت، بهبود خود و رضایت شخصی بازده واقعی یادگیری هستند.

6  پیشرفت و اهداف خود را ارزیابی کنید. این ایده خوبی است که به طور مکرر سوابق عملکرد و اهداف خود را ارزیابی کنید. آیا زمینه های خاصی از کار شما نیاز به بهبود دارد؟ اگر به سمت اهداف بلندمدت پیشرفت خوبی ندارید، آیا باید در اهداف کوتاه مدت خود تجدید نظر کنید؟

7  اقدام اصلاحی انجام دهید. اگر از اهداف خود کوتاهی می‌کنید، ممکن است لازم باشد نحوه بودجه‌بندی زمان خود را تنظیم کنید. همچنین ممکن است لازم باشد محیط آموزشی خود را برای مقابله با عوامل حواس پرتی مانند تماشای تلویزیون، رویاپردازی، صحبت با دوستان یا سیستم استریو تغییر دهید.

اگر متوجه شدید که دانش یا مهارت لازم را ندارید، کمک بخواهید، از برنامه های آموزشی استفاده کنید یا به دنبال اطلاعاتی فراتر از دوره ها و کتاب های درسی خود باشید. دانستن نحوه تنظیم و کنترل یادگیری می تواند کلیدی برای غنی سازی مادام العمر و توانمندسازی شخصی باشد.

به تعویق انداختن: اجتناب از عمل

همه این تکنیک های مطالعه خوب هستند. اما در مورد اهمال کاری چه کنیم؟ تمایل به به تعویق انداختن کار تقریباً جهانی است. حتی زمانی که کارگاه های آموزشی در دانشگاه یا در محیط آموزشی در مورد تعلل ارائه می شود، بسیاری از دانشجویان هرگز ثبت نام نمی کنند. حتی زمانی که اهمال کاری منجر به شکست نمی شود، می تواند باعث رنج زیادی شود. معطل‌کنندگان فقط تحت فشار کار می‌کنند، کلاس‌ها را رها می‌کنند، دلایل نادرستی برای دیر کاری ارائه می‌دهند و از تلاش‌های لحظه آخری خود احساس شرم می‌کنند. آنها همچنین تمایل دارند که اغلب احساس ناامیدی، بی حوصلگی و گناه کنند. چرا بسیاری از دانش آموزان به تعویق می اندازند؟ بسیاری از دانش آموزان نمرات را با ارزش شخصی خود یکی می دانند. یعنی طوری رفتار می کنند که انگار نمرات نشان می دهد که آیا آنها افراد خوب و باهوشی هستند که در زندگی موفق خواهند شد. با به تعویق انداختن، آنها می توانند برای کار ضعیف به جای فقدان توانایی، دیر شروع کردن را سرزنش کنند. بالاخره این بهترین تلاش آنها نبود، اینطور نیست؟

کمال گرایی یک مشکل مرتبط است. اگر انتظار غیرممکن را دارید، شروع یک تکلیف سخت است. دانش‌آموزان با استانداردهای بالا اغلب با عادات کاری ناتمام  به عمل پایان می‌دهند. اکثر کسانی که کار را به تعویق می اندازند در نهایت باید با مسئله ارزش خود مواجه شوند. با این وجود، بیشتر آنها می توانند با یادگیری مهارت های مطالعه و مدیریت بهتر زمان، پیشرفت کنند.

مدیریت زمان

ما قبلاً در مورد مهارت های مطالعه کلی صحبت کرده ایم، بنابراین اجازه دهید مدیریت زمان را با جزئیات بیشتری در نظر بگیریم. برنامه زمانی هفتگی یک برنامه مکتوب است که زمان را برای مطالعه، کار و فعالیت های اوقات فراغت اختصاص می دهد. برای تهیه برنامه خود، نموداری تهیه کنید که تمام ساعات هر روز هفته را نشان دهد. سپس زمان هایی را که قبلاً ضروری شده اند پر کنید: خواب، وعده های غذایی، کلاس ها، کار، تمرین های تیمی، درس ها، قرار ملاقات ها و غیره. بعد، زمان هایی را که برای کلاس های مختلف مطالعه خواهید کرد را پر کنید. در نهایت، ساعات باقیمانده را به عنوان اوقات باز یا آزاد برچسب بزنید. هر روز می توانید از برنامه خود به عنوان چک لیست استفاده کنید. به این ترتیب شما در یک نگاه متوجه خواهید شد که کدام وظایف انجام شده و کدامیک هنوز نیاز به توجه دارند. همچنین ممکن است ایجاد یک برنامه ترمی که تاریخ تمام آزمون ها، گزارش ها، مقالات و سایر تکالیف اصلی را برای هر کلاس فهرست می کند، ارزشمند بدانید. زیبایی پایبندی به برنامه در این است که می دانید تلاش صادقانه ای انجام می دهید. همچنین به شما کمک می کند هنگام بازی از احساس بی حوصلگی یا احساس گناه در هنگام کار خودداری کنید. حتماً اوقات مطالعه خود را به عنوان یک تعهد جدی تلقی کنید، اما به اوقات فراغت خود نیز احترام بگذارید. و به یاد داشته باشید، دانش آموزانی که سخت مطالعه می کنند و مدیریت زمان را تمرین می کنند، نمرات بهتری می گیرند.

تعیین هدف

همانطور که قبلا ذکر شد، دانش آموزانی که فراگیران فعال هستند اهداف مشخصی را برای مطالعه تعیین می کنند. چنین اهدافی باید واضح و قابل اندازه گیری باشند. اگر برایتان سخت است که انگیزه خود را حفظ کنید، سعی کنید برای ترم، هفته، روز و حتی برای جلسات مطالعه تک هدف تعیین کنید. همچنین، توجه داشته باشید که تلاش بیشتر در اوایل دوره می‌تواند تا حد زیادی درد و استرسی را که بعداً تجربه خواهید کرد، کاهش دهد. اگر اساتید شما تکالیف مکرر نمی دهند، اهداف روزانه خود را تعیین کنید. به این ترتیب، می توانید تکالیف بزرگ را به مجموعه ای از وظایف کوچکتر تبدیل کنید که واقعاً می توانید انجام دهید. به عنوان مثال می توان به خواندن، مطالعه و مرور 8 صفحه در روز برای تکمیل یک فصل 40 صفحه ای در 5 روز اشاره کرد. برای کتاب درسی، خواندن هر روز از یک بخش به بخش بعدی ممکن است سرعت خوبی باشد. به یاد داشته باشید، بسیاری از گام‌های کوچک می‌توانند به یک دستاورد چشمگیر منجر شوند.

یادگیری را به یک ماجراجویی تبدیل کنید

آخرین نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که اگر فکر می کنید کار ناخوشایند است، به احتمال زیاد کار را به تعویق خواهید انداخت. یادگیری می تواند کار سختی باشد. با این وجود، بسیاری از دانش آموزان راه هایی برای جالب و لذت بخش کردن تکالیف مدرسه پیدا می کنند. سعی کنید به تکالیف مدرسه خود طوری برخورد کنید که انگار یک بازی، یک ورزش، یک ماجراجویی یا صرفا راهی برای تبدیل شدن به یک فرد بهتر است. بهترین تجربیات آموزشی چالش برانگیز و در عین حال سرگرم کننده هستند. تقریباً هر موضوعی در جایی برای کسی جالب است. ممکن است علاقه خاصی به زندگی جنسی قورباغه های درختی آمریکای جنوبی نداشته باشید. با این حال، یک زیست شناس ممکن است مجذوب شود. اگر منتظر باشید تا معلمان دوره های خود را جالب کنند، نکته را از دست داده اید. علاقه به نگرش شما بستگی دارد.

 

استفاده از مطالب ارائه شده در این پایگاه، صرفا با ذکر منبع آزاد می باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
محمود دلیر عبدی نیا - روانشناس تربیتی - مربی راهبردهای یادگیری و مطالعه - آموزش یادگیری خود تنظیم - کارشناس مسائل آموزشی و تربیتی - مشاور خلاقیت - مدیر مجله اینترنتی روان تنظیم ravantanzim@gmail.com مجله علمی-پژوهشی-کاربردی یادگیری خود تنظیم و راهبردهای یادگیری-مطالعه در حیطه روانشناسی تربیتی شناختی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 72
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 276
  • بازدید ماه : 276
  • بازدید سال : 7,351
  • بازدید کلی : 7,351