loading...
مجله اینترنتی روان تنظیم (علمی-پژوهشی-کاربردی)
محمود دلیر عبدی نیا بازدید : 29 جمعه 25 اسفند 1402 نظرات (0)

چهار ویژگی مهم افراد خلاق

تعداد زیادی از مطالعات برای شناسایی ویژگی های شناختی و شخصیتی که مشخصه افراد خلاق هستند، انجام شده است. با کمال تعجب، مطالعات مربوط به ویژگی های شناختی عموماً نتایج ناامیدکننده ای به همراه داشته است. شاید ناامید کننده ترین نتایج مربوط به تفکر واگرا باشد. به طور گسترده اعتقاد بر این است که تفکر واگرا بخش مهمی از فرآیند خلاقیت است و معیارهای تفکر واگرا یک جزء اصلی در محبوب ترین آزمون های خلاقیت، به عنوان مثال، آزمون های تورنس تفکر خلاق را تشکیل می دهند. با این حال، با بررسی مطالعات تفکر واگرا در اندیشه علمی، به این نتیجه رسیده اند که اساساً هیچ مدرکی وجود ندارد که تفکر واگرا را با عملکرد خلاق در علم مرتبط کند. همچنین مطالعات دیگر به این نتیجه رسیده اند که هیچ یک از آزمون های شناختی به طور مداوم با معیارهای خلاقیت زندگی واقعی همبستگی بالایی نشان نداده است.

اغلب تصور می شود که خلاقیت ارتباط نزدیکی با هوش دارد. آیا افراد خلاق ضریب هوشی بالایی دارند؟ هم در مورد فیزیکدانان برجسته، زیست شناسان و دانشمندان علوم اجتماعی و هم ریاضیدانان و معماران برجسته و خلاق ضریب هوشی بین 120 تا 177 بسیار بالاتر از میانگین عمومی گزارش شده است. با این حال، این ضریب هوشی بالاتر از حد متوسط ​​را نمی توان توضیحی برای خلاقیت مشاهده شده در نظر گرفت و در واقع ممکن است با آن ارتباطی نداشته باشد. چندین مطالعه نشان می‌دهد که افراد بسیار خلاق در یک رشته، ضریب هوشی بالاتری نسبت به افراد همسان خود که به عنوان خلاق قضاوت نمی‌شوند، ندارند و هیچ رابطه مستحکمی بین خلاقیت و هوش یا نمرات مدرسه پیدا نکرده اند. شیمیدانان و ریاضیدانان فوق‌العاده سازنده که آثار برجسته ای منتشر کرده بودند و آنهایی که به طور چشمگیری سازنده ارزیابی نشده بودند تفاوت چندانی در اندازه های هوش و نمرات تحصیلی نداشتند. افراد با هوش پایین تر از 120 چندان خلاق نیستند و افراد خلاق باید حداقل هوش 120 داشته باشند تا خلاقانه عمل کنند. بر اساس نظریه آستانه، برای آنکه فرد در فعالیت های خلاقانه موفق باشد، ضریب هوشی او باید بالاتر از مقدار آستانه، یعنی 120 باشد. بالاتر از سطح آستانه، تفاوت های ضریب هوشی تفاوتی در خلاقیت ایجاد نمی کند. دلیل اینکه بین ضریب هوشی و خلاقیت در بین حرفه ای ها همبستگی وجود ندارد این است که هوش بالاتر از 120 تاثیری در خلاقیت ندارد.

محققان در شناسایی ویژگی های شخصیتی افراد خلاق موفق تر بوده اند. به نظر می‌رسد شواهد مربوط به چهار ویژگی افراد خلاق‌تر را از افراد کمتر‌خلاق متمایز می‌کند: سخت کاری، استقلال، انگیزه برای اصالت و انعطاف‌پذیری.

سخت کاری

یکی از ثابت ترین مشاهدات در مورد افراد خلاق این است که آنها بسیار سخت کار می کنند. گروهی از فیزیکدانان و زیست شناسان برتر را مورد مطالعه قرار دادند و آنها را اینگونه توصیف کردند: فقط یک چیز وجود دارد که به نظر می رسد مشخصه کل گروه است، و آن جذب در کار در طول سال های طولانی، و اغلب کنار گذاشتن هر چیز دیگری است. این در مورد زیست شناسان نیز صادق بود. احتمالاً همین یک چیز به تنهایی برای توضیح موفقیتی که این مردان از آن برخوردارند کافی نیست، اما به نظر می رسد که یک امر ضروری باشد. دیگران نیز گزارش می دهند که افراد خلاق بیشتر از دیگران کار می کنند. اساتید دانشگاه کالیفرنیا به طور متوسط ​​60 ساعت در هفته را صرف آموزش و تحقیق می کنند. هربرت سایمون، برنده جایزه نوبل اقتصاد 1978، حدود 100 ساعت در هفته را برای سالها صرف انجام کارهایی کرد که در نهایت جایزه نوبل را به دست آورد.

استقلال

محققان به طور مداوم دریافته اند که افراد خلاق انگیزه قوی برای استقلال فکر و عمل دارند. به طور خاص، به نظر می رسد که آنها به شدت می خواهند در مورد کاری که انجام می دهند خودشان تصمیم بگیرند. دانشمند خلاق از آن دسته افرادی نیست که منتظر شخص دیگری بماند تا به او بگویند که چه کاری انجام دهد، بلکه به همه چیز فکر می کند و سپس به تنهایی و بدون توجه به قرارداد اجتماعی یا روند فعلی فعالیت های کاری اقدام می کند. انتخاب غالب برای دانشمندان خلاق، فرصتی برای انجام تحقیقات واقعاً خلاقانه و انتخاب مسائل مورد علاقه خود است. معماران خلاق نیز به شدت اندیشه و عمل مستقل را به سازگاری و انطباق ترجیح می دهند. دانشمندان خلاق بیشتر از دانشمندان دیگر می گویند که دوست دارند "مسئولیت زیادی" در شغل خود داشته باشند. دانشمندان خلاق بسیار بیشتر از دیگران به این سوال پاسخ مثبت می دهند: "آیا تا به حال دستگاه یا وسیله ای را با طرح خود به ابتکار خود بعد از تحصیل رسمی ساخته اید و نه به عنوان بخشی از تکالیف تحصیلی مورد نیاز در طول دوران تحصیل خود؟ تمایل به شروع عمل مستقل، در واقع، یک ویژگی مهم فرد خلاق است و ممکن است در اوایل زندگی حرفه ای فرد به نمایش گذاشته شود.

انگیزه برای اصالت

از آنجایی که اعمال خلاق طبق تعریف اصیل هستند؛ یعنی مشابه خارجی ندارند و در نوع خود بی نظیر هستند؛ تعجب آور نخواهد بود اگر افراد خلاق تمایل خاصی به اصیل بودن نشان دهند. در واقع، این همان چیزی است که تحقیقات نشان داده است. معماران خلاق تنها با راه‌حل‌هایی که اصیل هستند و استانداردهای عالی معماری خود را برآورده می‌کنند، قانع می‌شود. وقتی از آنها در مورد انگیزه‌های اصیل سؤال می‌شود، پاسخ دانشمندان خلاق‌تر ارائه اثری جدید است.

انعطاف پذیری

ریاضیدانان خلاق تر به طور قابل توجهی در مقیاس انعطاف پذیری نمرات بالاتری نسبت به ریاضیدانان کمتر خلاق کسب کرده اند. در بررسی گسترده در مورد خلاقیت در مهندسان دریافتند که انعطاف پذیری با عملکرد خلاقانه ارتباط قوی دارد. مهندسان خلاق تمایل دارند تفکر الگوریتمی و تداعی را با هم ترکیب کنند و دانش را هم به صورت بصری و هم نمادین نشان دهند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
محمود دلیر عبدی نیا - روانشناس تربیتی - مربی راهبردهای یادگیری و مطالعه - آموزش یادگیری خود تنظیم - کارشناس مسائل آموزشی و تربیتی - مشاور خلاقیت - مدیر مجله اینترنتی روان تنظیم ravantanzim@gmail.com مجله علمی-پژوهشی-کاربردی یادگیری خود تنظیم و راهبردهای یادگیری-مطالعه در حیطه روانشناسی تربیتی شناختی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 142
  • بازدید ماه : 465
  • بازدید سال : 7,540
  • بازدید کلی : 7,540